Tämän päivän hömpötys voi olla huomisen menestys

Minipeli

Pelaa KOVA x YTK reaktiopeliä ja osallistu arvontaan!

TOP 5 Kova Esportsin ammattilaiset:

Suomi – esports – suomi -sanakirja

Ryysitään beelle! Vika jungles lowina! …Anteeksi, että mitä häh? Jos nämä lauseet hämmentävät ja haluat pysyä kärryillä siitä, mistä puhutaan, tässä sinulle Suomi – Esport - Suomi -sanakirja!

• Terroristeilla on kaksi pommipaikkaa kartassa: A- ja B-saitti, joihin voi asettaa pommin

• Yksi pelaaja tappaa kaikki vastustajan jäsenet

• League of Legendsissa pelaaja, joka pelaa hahmoa jolla aiheutetaan paljon vahinkoa vastustajajoukkueelle. Pelaa bot lanella yhdessä support-hahmon kanssa.

• Terroristien eniten käyttämä kivääri CS:GOssa

• Jos jäät työttömäksi, voit saada ansiopäivärahaa, kun kuulut työttömyyskassaan. Ehtona on, että olet ollut kassan jäsen tarpeeksi pitkään ja täytät työssäoloehdon.

• Mutkan leikkauspiste, (piste mutkassa, jossa auton nopeus on pienimmillään)

• Kierros, jolloin molemmat joukkueet saavat ostettua käyttöönsä kunnon aseet, kuten terroristeilla AK:t ja CT:llä M4-aseet ja kranaatit ja muut tarvittavat.

• Inferno -kartassa B-pommipaikalle vievä pitkä tie.

• Nimitys AWP-tarkkuuskiväärille.

• League of Legendsin kartan alakaistale, jolla vastustajia vastaan taistelee ADC ja support.

• Tekoälyn ohjaamia hahmoja peleissä. Eivät yleensä järin pelottavia vastustajia.

• Olla viimeisenä joukkueesta hengissä ja voittaa vastustajatiimi.

• Counter Terrorists eli poliisit, jotka yrittävät estää pommin maahan laiton tai estää sen räjähtämisen.

• Vastustajalle tehtyä vahinkoa.

• Purkaa pommi.

• Ensimmäinen tappo pelissä.

Tarkoitetaan puhekielessä mutkaan tulo vaihetta (sim racing).

• Tarkoitetaan puhekielessä mutkan jättöä (sim racing)

• Tappo. “Ei täs oo mitään hätää, kunhan info liikkuu, kyllä ne frägit sieltä tulee sitä mukaa.”

• Good game. Sanotaan usein pelin lopuksi.

• Good half. Sanotaan CS:GO:ssa puolten vaihdon aikaan.

• Good Luck, Have fun. Onnea, pidä hauskaa. Toivotetaan ennen peliä.

• Pidetään paikkaa kiinni, ettei sinne pääse vastustajia.

• Yksi nopea kierros

• Elämäpisteet.

• Pelin (iRacing) antamat rangaistuspisteet esim auton hallinnan menettämisestä, törmäämisestä toisen auton kanssa tai radalla ulos ajautuessa

• Pelin (iRacing) ranking pistejärjestelmä

• League of Legendsin pelaaja, joka viettää suurimman osan pelistä kartan kaistojen välisellä alueella, jota kutsutaan viidakoksi.

• Vastustaja kuoli.

• Radalla pääosin mutkissa sijaitsevat “korokkeet” ulko sekä sisälaidassa

• CT:n pomminpurkuväline. Niillä voi purkaa pommin puolet nopeammin

• Nimitys CS:GO:lle

• Ampuu vastustajaa päähän ja se kuolee nopeasti.

• Pelitapahtuma, jossa ollaan paikan päällä pelaamassa. Vuonna 2020 lähes kaikki lanit peruttiin koronan takia.

• Tarkoitetaan usein kylmiä ja nopeita olosuhteita

• Tilanne, jossa pitäisi mennä vastustajan päälle, mutta ei tajuta tai uskalleta - se on lorahdus.

• Kierroksella ohitettava auto

• Pelikartta.

• Kartan keskimmäistä kaistaa pelaava pelaaja League of Legendsissa. ​​​​​​​

• Most Valuable Player eli paras pelaaja. Voidaan valita esimerkiksi per kierros, per peli tai per turnaus.

• Pelin (iRacing) antama lagikontakti autojen välillä

• Pelin (iRacing) antama rangaistus radalta ulos ajautuessa (esim aika-ajoissa kierros mitätöityy tämän seurauksena)

• Mennään suoraan vastustajan päälle ja ottaa tähtäystaistelua ilman mitään kamaa (esim. kranaatteja).

• Yksittäinen pelaaja pelaa tosi tosi hyvin, niin silloin se ownaa.

• Auto on rikki, hajalla

• Aika-ajon nopein

• Jonkun kuljettajan keskimääränen vauhti

• Pistooli, pelin halvin ase.

• Asettaa pommi ja virittää se.

• Harjoitella, treenata pelaamista.

• Aika-ajo

• Yleinen tilannetaju kilpailutilanteissa (sim racing)

•  Simracing laitteisto

• Mennään tosi kovaa, juostaan pysähtymättä esimerkiksi B-saitille. ​​​​​​​

• Pelipalvelin, jonka tehtävänä on ylläpitää peliä.

• Vastustaja  - tai oma - käyttää huijausohjelmia. “Tolla on salee setit päällä”.

• Pelin (iRacing) antama rangaistus liiallisesta oikomisesta

• Levittäytyä niin, ettei jokainen pelaaja tule samasta suunnasta vastustajien päälle.

• Tarkoitetaan henkilöä joka seuraa auton ympärillä liikennettä/tapahtumia

• Kuljettajan kisassa putkeen ajetut kierrokset ( Varikkopysähdyksestä varikkopysähdykseen)

• Henkilö, joka lähettää livenä pelaamistaan tai jutteluaan esimerkiksi Twitchissä.

• Lähettää livenä esimerkiksi omaa pelaamistaan

• League of Legendsissä käytetty kartta.

• Supportia pelaava pelaaja League of Legendsissä tukee ADC:n ja muun tiimin pelaamista esimerkiksi suojaamalla näitä kyvyillään ja havainnoimalla karttaa.

• League of Legendsissä se pelaaja, joka pelaa ylimmällä karttakaistaleella. Pelataan yleensä hahmolla, joka kestää paljon vahinkoa ennen kuolemaansa.

• Pelin (iRacing) korkea tasoisin lähtö

• Ajajalla on 3 näyttöä

• Tarkoitetaan kisassa tapahtuvaa tilannetta jossa tehdään varikkopysähdys ottamatta uusia renkaita

• Saadaksesi ansiopäivärahaa, sinun tulee täyttää työssäoloehto. Se täyttyy, jos olet ollut työssä vähintään 26 viikkoa työskennellen vähintään 18 tuntia per kalenteriviikko (maanantai-sunnuntai).

• Työttömyysturva korvaa työttömyyden aiheuttamia taloudellisia menetyksiä.

• Epäonnekas sattuma tai tapahtuma.

• Vihollinen, vastustaja.

• Yleinen työttömyyskassa, johon voit liittyä olitpa palkkatöissä millä alalla tahansa.

• YTK-Yhdistyksen jäsenenä olet vakuutettu ammatillisella vastuu- ja oikeusturvavakuutuksella sekä vapaa-ajan tapaturmavakuutuksella. Saat myös lakimiehen oikeudellista työsuhdeneuvontaa maksuttomasta palvelunumerosta, voit hyödyntää erilaisia työnhaun tukimuotoja ja kehittää osaamistasi.

Artikkelit

“Millon sä oot alkanut katsoo autourheilua?”

Esports on muutakin kuin räiskintäpelejä ja e-sporttaajien joukossa on monenlaisia ammatteja ja työnkuvia. Yksi suurta huomiota varsinkin rapakon toisella puolella kerännyt e-urheilulaji on sim racing eli simulaattorilla ajettava realistinen kilpa-ajopeli, jossa autot käyttäytyvät samoin kuin oikeassa elämässä. Erityisesti koronapandemian aikana ajosimulaatioiden suosio kasvoi perinteisen moottoriurheilun jäädessä tauolle.

Suppaileva kissa eli esports työttömyysturvassa

Harvemmin sitä näkee kissaa keikkumassa SUP-laudalla. Ehkä yhtä harvoin sitä näkee e-urheilijaa työttömyysturvassa. Kysehän ei ole siitä, että sellainen olisi mahdotonta, vaan siitä, että sellainen ei (vielä) ole ihan tavanomaista. Maailma kuitenkin muuttuu ja kaikkea kivaa tulee lisää. Kissoja on jo paljon, mutta jatkossa näemme varmasti myös enemmän SUP-lautoja ja e-urheilijoita, jolloin törmäämme myös kaikkiin näiden yhdistelmiin useammin kuin kissa sanoo naks.

Lauri “pietola” Hietala aloitti uransa kilpapelaajana 13 vuotiaana - “Olisin halunnut kuulla, että on ok jännittää”

Lauri “pietola” Hietala on pelannut täysipäiväisesti ammatikseen vuodesta 2019. Sen aikana hän on oppinut paljon siitä, mitä on olla kilpapelaaja. Monet sanovat kilpapelaamisen olevan raskasta, ja Hietala myöntää, että ajoittain se on sitä, mutta useimmiten se johtuu hänen itse itselleen asettamista tavoitteista.

– Kun itse on kunnianhimoinen ja tuloksia ei tule, se on raskasta ja rankkaa. Mä en normaalissa päivätyössä kokenut yhtään paineita, mutta nyt mietin periaatteessa 24/7 miten mä olen tänään parempi kuin eilen, Hietala kuvailee.

#ammattinaesport

Opiskelijajäsenyys on ilmainen!

Liity YTK-Yhdistyksen opiskelijajäseneksi ja saat veloituksetta käyttöösi kaikki yhdistyksen tarjoamat jäsenedut vapaa-ajan tapaturmavakuutuksesta ja lakiavusta työnhaun ja hyvinvoinnin palveluihin. Hyppää mukaan ja ota askel kohti työelämää!

BTW, opiskelijajäsenyyteen ei kuulu työttömyyskassan jäsenyyttä.

Opiskelijajäsenyys

0€ vuosi

Liity tästä!

Työttömyyskassan jäsenyys kannattaa, sillä eihän sitä koskaan tiedä…

Kun teet töitä ja saat palkkaa, on fiksua varautua tulevaisuuteen ja turvata ansiot työelämän käänteiden varalle. Jos työt loppuvat tai sinut lomautetaan, voit työttömyyskassan jäsenenä saada parempaa päivärahaa, kuin mitä saisit Kelasta. Työttömyyskassan jäsenenä työttömyyden, lomautuksen tai osa-aikaisen työn ohella maksettava päiväraha perustuu palkkatuloihisi ja on siten isompi kuin Kelan peruspäiväraha tai työmarkkinatuki.

Yleinen työttömyyskassa YTK on avoin kaikille palkansaajille. Ei siis ole merkitystä sillä, millä alalla työskentelet. Olemme myös Suomen suurin työttömyyskassa, sillä jo lähes joka neljäs Suomen palkansaaja on meidän jäsen.

YTK:n jäsenyys maksaa 119 euroa vuodessa (2021), mutta liittyessäsi nyt maksat vain loppuvuoden jäljellä olevan osuuden. Tutustu jäsenyyteen ja liity!

YTK – Tunnet meidät ansioturvasta.

Linkki kyselyyn