nainen läppärillä kahvikuppi kädessä YTK-Yhdistys työsuhdeneuvontaa lakiapua Lakiruutu-ohjevideoilla

Lakiapua työsuhteen haasteisiin

Miten valmistautua yt-neuvotteluihin? Miten toimia, jos kokee epäasiallista kohtelua töissä? Entä jos palkka on maksamatta? Näitä asioita meiltä usein kysytään. Lakiruutu-videosarjassa autamme jäseniämme työelämän oikeudellisissa ongelmatilanteissa asianajaja, varatuomari, KTM Katja Halosen opastamana. Tutustu ja katso videot OMA+ -palvelussa!

Katja Halonen asianajaja varatuomari KTM henkilökuva asianajotoimisto Teperi & Co YTK-Yhdistys Lakiruutu-webinaari työsuhteen palkka-asioista yhteistyö

Lakiruutu on uusi webinaari- ja videosarjamme, jossa asianajaja, varatuomari, KTM Katja Halonen asianajotoimisto Teperi & Co:sta antaa lakiapua ja neuvoja yleisimpiin jäseniämme askarruttaneisiin työsuhteen haasteisiin. Tutustu videoiden aiheisiin ja klikkaa jäsenten OMA+ -palveluun katsomaan!

Lakiruutu-videoilla saat lakiapua seuraaviin työelämän pulmiin:

1. Työsuhteen päättäminen henkilöön liittyvällä syyllä
    Jos irtisanominen osuu omalle kohdalle, saattaa työntekijälle herätä monia kysymyksiä. Näin on etenkin tapauksissa, joissa kyse on irtisanomisesta henkilöön liittyvällä syyllä. Riittääkö syyksi esimerkiksi kykenemättömyys työtehtäviin tai pitkäaikainen sairausloma? Täytyykö aina antaa varoitus ennen irtisanomista? Miten työsuhteen purkaminen ja irtisanominen eroavat toisistaan? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastataan Lakiruutu-sarjan ensimmäisessä jaksossa, jossa on käyty läpi jäsenten yleisimpiä kysymyksiä työsuhteen päättymistilanteissa.
  2. Koeaikapurku
    Koeaikana testataan soveltuvuutta puolin ja toisin. Mitä tulee ottaa huomioon, jos koeaikana työnantaja tulee purkulappu kädessä ilmoittamaan, että työt loppu nyt? Missä tilanteissa voidaan sopia uudesta koeajasta tai koeajan pidennyksestä? Näihin ja moniin muihin koeaikapurun kysymyksiin sukelletaan Lakiruutu-sarjan toisessa jaksossa.
  3. Irtisanomisjärjestys
    Milloin työnantajalla on tuotannolliset tai taloudelliset perusteet työsuhteen irtisanomiseen? Onko laissa säädetty irtisanomisjärjestyksestä? Lakiruutu-sarjan kolmannessa osassa käydään läpi tuotannollisin tai tuotannollisin syin irtisanottujen jäsenten kysymyksiä. Lisäksi jaksossa käydään läpi niitä erityisryhmiä, joilla on korotettu irtisanomissuoja ja käydään läpi kiellettyjä irtisanomisperusteita.
  4. Työsuhteen ehtojen muuttaminen
    Miten työsuhteen ehdot määräytyvät? Kuinka laaja työnantajan työjohto-oikeus on? Millaisissa tilanteissa työsuhteen olennaisia ehtoja voidaan muuttaa? Mitä tapahtuu työsuhteelle, jos työntekijä ei suostu ehtojen muuttamiseen? Lakiruutu-sarjan neljännessä osassa käsitellään työsuhteen ehtojen muuttamista ja työnantajan työnjohto-oikeuden laajuutta.
  5. Valmistautuminen yhteistoimintaneuvotteluihin
    Viidennessä lakiruudussa valmistaudutaan yhteistoimintaneuvotteluihin. Yhteistoimintaneuvottelut aiheuttavat kysymyksiä työyhteisöissä oman työpaikan tilanteesta. Milloin YT-neuvottelut on pidettävä? Edustaako luottamusmies kaikkia työntekijöitä neuvotteluissa? Kuinka kauan YT-neuvottelut kestävät? Mitä tietoja voi pyytää työnantajalta yhteistoimintaneuvotteluiden aikana? Näihin kysymyksiin vastataan Lakiruudun yhteistoimintaneuvotteluita koskevassa jaksossa.​​​​​​​
  6. Vuosiloman kertyminen erityistilanteissa
    Lakiruudun kuudennessa osassa keskitytään vuosiloman kertymiseen. Aluksi käydään läpi, miten vuosilomaa kertyy normaalitilanteessa ja milloin lomat on pidettävä. Perhevapaalla, opintovapaalla, sairauslomalla tai lomautuksen aikana lomaa ei kuitenkaan yleensä kerry kuten normaalitilanteessa. Näihin erityistilanteisiin keskitytään Lakiruudun vuosilomaa käsittelevässä jaksossa.
  7. Epäasiallinen kohtelu työpaikalla
    Epäasiallinen käytös on valitettavan yleistä suomalaisillakin työpaikoilla. Missä kulkee häirinnän ja työnantajan työnjohto-oikeuden välinen raja, eli milloin työnantajan määräykset ovat työnjohto-oikeuden väärinkäyttöä? Millainen käytös työpaikalla on epäasiallista? Lakiruutu sisältää toimintaohjeet, miten toimia, mikäli joutuu epäasiallisesti kohdelluksi työpaikalla.​​​​​​​
  8. Palkkasaatavan perintä
    Milloin palkka pitää olla maksettuna? Entä jos palkka on myöhässä tai virheellinen? Mistä saa rästissä olevat palkat, jos työnantaja menee konkurssiin? Millainen on palkan velkomusprosessi oikeudessa? Kahdeksannessa lakiruudussa keskitytään palkanmaksun ongelmiin. Jos palkkasi on saamatta työnantajan maksukyvyttömyyden vuoksi, katso myös Lakiruudun palkkaturva-aiheisen webinaarin tallenne Youtubessa!

Tutustu myös Työsuhdeneuvontamme kattaviin ohjeisiin, työsuhdetietopakettiin sekä työsuhdeneuvonnan usein kysyttyihin kysymyksiin ja vastauksiin!​​​​​​​

Linkki kyselyyn